Hiljutisest uuringust selgub, et ameeriklased kulutavad odava kütuse arvelt üle jääva raha alkoholile, sigarettidele ning ebatervislikule toidule.
Ameerika Autoassotsiatsiooni andmeil jäi ameeriklastele odava
nafta tõttu kätte möödunud aastal 115 miljardit dollarit ehk 550 dollarit autojuhi kohta. Analüütikute väitel viivad autojuhid kütuse arvelt üle jäänud raha tanklas asuvasse poodi ning ostavad selle eest kas sigarette või midagi hamba alla.
„Suurim osa säästetud rahast läheb patustamisele: ostetakse sigarette, alkoholi ning rämpstoitu,“ lausus tarbijauuringutefirma Customer Growth Partnersi juht Craig Johnston. „Vaid väike osa läheb säästudeks, ent mitte nii palju.“
JPMorgan Chase Institute’i andmeil on odavast naftast enim võitnud just restoranid ja toitlustusasutused, kes on kasseerinud kütuse pealt säästetud rahast 18 protsenti. Suuruselt teine osakaal rahast läks toidukaupadele ning kolmas meelelahutusele.
Kiirtoiduketid McDonald’s, Wendy’s või Taco Bell, kelle restoranid asuvad reeglina tanklate läheduses, teenivad suurimat kasumit. Need ettevõtted on eriti atraktiivsed just madala sissetulekuga inimestele. Selle põhjus on lihtne: nad näevad, et eelarves jääb raha veidi üle ning tahavad selle suurema tõenäosusega ka kohe ära kulutada, selgitas tarbijauuringutefirma Techonomic president Darren Tristano.
„Just madala sissetulekuga inimesed on need, kes einestavad rohkem väljas ning seega suurendavad ka selle kategooria müüginumbreid,“ lausus Tristano. Ta lisas selgituseks, et kütuse arvelt säästetav summa pole nii suur, et kuhugi kallisse restorani minna ning seetõttu tundub ka kiirtoidu söögikohas kohas käimine sobilik samm.
Darren Restaurantsi juht Eugene Lee lausus analüütikutele, et inimesed on rohkem hakanud ostma alkoholi, magustoitu, samuti tellitakse enam eelroogasid. Seda toetab ka statistika. Standard & Poor’s 500 restoranide indeks tõusis eelmisel aastal 22 protsendi võrra.
Bloomberg Intelligence’i andmeil oli tanklapoodidel samuti hea aasta, sest müüginumbrid suurenesid: inimesed ostsid rohkem energiajooke, snäkke ning õlut. Samuti käisid kliendid tihedamini tankimas. Nii Red Bulli, Coca-Cola kui Pepsi müüginumbrid tõusid novembris aastases võrdluses 12 protsendi võrra.
Tubakatootjad on odavast naftast kasu lõiganud juba mitu kuud. USA suurim tubakamüüja Altria teatas kolmandas kvartalis 9,4 protsendi suurusest kasumi kasvust. Ettevõte on hea käekäigu puhul välja toonud odava kütuse tähtsuse ning väitnud, et inimesed kulutavad üle jääva raha just sigarettidele, mida teadupärast tanklates müüakse. Ühtlasi läheb kogu tubakatööstusel väga hästi: energiahindade languse, tugeva tööturu ning suitsetamise vastaste kampaaniate vähenemise kombinatsioon on USAs tekitanud olukorra, kus 2015. võis märkida esimest aastat viimase kümnendi jooksul, et müüdavate sigarettide arv kasvas.
Raha autosse
Erinevalt toidu- ja tubakakompaniidest pole jaemüüjatel odavast naftast näiliselt suurt kasu olnud. Küll aga usuvad analüütikud, et kuna tänupühade- ja jõulumüük kasvas 20 protsendi võrra, said ka jaemüüjad oma osa.
Ameeriklaste tarbijakäitumise puhul võib aga välja tuua ka selle, et rohkem kantakse hoolt oma autode eest. Cooper Tire’ andmeil on ameeriklastel suurenenud autorehvide ostmine, aga ka vahetatakse parema meelega välja mõni autoosa. Seetõttu väidab ettevõte, et inimesed kasutavad kütuse arvelt säästetud raha auto kõpitsemiseks.
Odav kütuse hind ei rõõmusta aga kindlustusfirmasid. USA kindlustusfirma Allstate teatas, et just odavnenud kütus on süüdi selles, miks ettevõtte kasuminumbrid möödunud kvartalis kahanesid. Nende sõnul paneb odav kütuse hind inimesed rohkem autoga sõitma ning see tõstab ka liiklusõnnetuste tõenäosust.
Analüütikute hinnangul pole sel aastal nafta hinna märkimisväärset tõusu oodata. Peamisteks põhjusteks tuuakse pinged Lähis-Idas, samuti vähenevat nõudlust.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.